Oroszország mentőövet dob a legnagyobb autógyártó cégének az AvtoVaznak a Lada típusok gyártójának. Az orosz kormány egy újabb 12 milliárd dolláros hitelt biztosít a nemzeti autógyártónak – értesültek az orosz lapok. Ezt az összeget várhatóan a válságkezelő stáb fogja odaítélni a gyárnak október 6-án. Egy évvel korábban világossá vált, hogy a gazdasági válság a gépjármű ipart fogja a legnagyobb mértékben érinteni. A recesszió arra kényszerítette a nagy autógyártó cégeket, hogy azok jelentősen csökkentsék kiadásaikat. A vállalatok ezt a futószalagok leállításával, a dolgozók elbocsátásával, a márkák értékesítésével vagy új szövetségesek keresésével érték el. Az orosz kormány számos intézkedést hozott a hazai autóipar védelmében, de így is elkerülhetetlen a tömeges létszámleépítés. Szeptember közepén jelentette be az AvtoVaz, hogy ötezer embert küldenek el és az év végéig ez a szám további 31 ezer fővel nő. Lássuk, hogy Moszkva milyen intézkedésekkel próbálja védelmezni és megmenteni a híres orosz autóipart.
A külföldről behozott autókra magasabb vámot kell fizetni
Az egyik legelső lépés az import járművek vámjának növelése volt, amelynek az volt a célja, hogy a lakosság az Oroszországban legyártott autókat vásárolják márkától függetlenül. Ez az intézkedés azonban országos tiltakozási hullámot indított el. A legnagyobb elégedetlenség az ország távol-keleti részén volt, ahol a legtöbben Japánból vásárolnak használt autót. Annak ellenére, hogy a vámtarifák 30%-al emelkedtek még mindig sokan vásároltak új külföldi autót. A kormány intézkedései következtében jelentősen drágábbak lettek az importált gépjárművek Oroszországban. Azonban a hazai autók árai is emelkedtek beleértve a Ladát is, amit nem terhel vám, de az infláció és az importált alkatrészek áremelkedése miatt a cég kénytelen volt az áremelésre.
Végső sorban a kormány intézkedései elérték a céljukat, mivel jelentősen visszaesett a külföldi autók iránti kereslet. Az Oroszországba importált új autók száma 72.4%-al csökkent, de az emberek nem vettek több Ladát. Az AvtoVaz eladásai 40%-al estek vissza az egy évvel korábbi adatokhoz képest. Sokan egyszerűen úgy döntöttek, hogy várnak az autóvásárlással a válság végéig. Az ország távol-keleti részének azonban nem tett jót a kormány intézkedése, mivel az itt élő emberek inkább a közelben lévő Japán autókat vásárolták amik így jelentősen drágábbak lettek. A hazai autókkal pedig az volt a gond, hogy a hatalmas távolság miatt megnövekedett árral szinte ugyanannyiba kerülnek mint a külföldi autók. A megoldás: autógyárat az orosz Távol-Keletre is. A tervek szerint Moszkva 2 milliárd rubelt szán egy autógyár telepítésére az ország távol-keleti térségébe.
Radikális próbálkozások
Oroszország 2009 júliusában egyszerűen betiltotta a használt személygépkocsik, teherautók és kisteherautók behozatalát az országba. Az indok az volt, hogy a külföldről érkező járműveken olyan rovarokat hozhatnak, amelyek veszélyt jelentenek az orosz természetre. Minden behozatalra szánt autónak növény-egészségügyi ellenőrzésen kellet részt vennie. Azonban kevesebb, mint két hónappal később a szövetségi monopóliumellenes szolgálat jogellenesnek minősítette az intézkedést, mert az sérti a versenyjogot.
Lada Priora
Kedvezményes hitelek
Oroszországban az AvtoVaz cég és a Ruszfinanszbank közös akciót indított a „Lada Finansz” programot. Erről írt a RIA Novosztyi hírügynökség, a Vedomosztyi és több orosz napilap is. Április 15-e és július 30-a között a bankhitelt folyósít azon vásárlók számára, akik valamelyik Lada modellből vásárolnak. A vásárlók különböző futamidőket választhatnak egytől három évig. Ráadásul ez az összeg magába foglalja a cascót és az egészségbiztosítást is.
Az információk szerint a bank 20-21 %-os kamatot számít fel, de maga az autógyár is nyújt kedvezményt a vásárlóknak, így a kamat akár 6%-ra is csökkenhet.
Putyin szívügye?
Az AvtoVaz 2009 tavaszán kért pénzügyi támogatást az orosz kormánytól. Vlagyimir Putyin miniszterelnök ekkor ellátogatott a cég gyárába, ahol közölte, hogy 25 milliárd rubel kamatmentes kölcsönt biztosítanak a cégnek. Putyin figyelmeztette a céget, hogy 2013-ig több államit segítségre nem számíthatnak.
Kiadás csökkentés és elbocsátások
A tervek szerint az AvtoVaz év végéig 30 ezer alkalmazottjától válik meg. Az első öt ezer embert már el is küldték a cégtől. A vállalat vesztesége 2009-ben várhatóan eléri a 35 milliárd rubelt.
A válság csak rávilágított arra a tényre, ami egyértelmű volt: az Avtovaz már régóta nem egy nyereséges vállalkozás.