A magyar olaj- és gázipari vállalat, a MOL tárgyalásokat kezdeményezett a Barátság-kőolajvezeték tranzitdíjfizetési kötelezettségek átruházásáról – értesült a RIA Novosztyi.
„A nyersolaj szállítása a Barátság-vezetéken keresztül információink szerint több napja szünetel, mivel a bankok részéről technikai problémák merültek fel az orosz fél által fizetett tranzitdíjjal kapcsolatban” – közölte a vállalat.
A MOL megjegyezte, hogy több hétre elegendő tartalékkal rendelkezik, de a vállalat tárgyalásokat kezdeményezett az olajszállítás kifizetésének vállalásáról.
Korábban kedden Igor Demin, a Transnyefty elnöki tanácsadója közölte, hogy az Ukrtransznafta augusztus 4-én leállította az orosz olaj szivattyúzását a Barátság vezetékrendszer déli ágán keresztül Magyarország, Csehország és Szlovákia felé. Szerinte ez azért történt, mert az orosz fél az uniós szankciók miatt nem tudott fizetni a tranzitért. A Transznyefty ugyanakkor alternatív fizetési lehetőségeken dolgozik.
A Barátság kőolajvezeték a Szamara régióban kezdődik, áthalad Brjanszkon, majd elágazik az északi és déli szakaszra, áthalad Beloruszon, Ukrajnán, Lengyelországon, Németországon, Csehországon, Szlovákián, Magyarországon, Lettországon és Litvánián.
Az ukrán szakasz az Ukrtransnafta tulajdonában van, míg a tranzitért Oroszország díjat fizet.
Miután Oroszország megkezdte az Ukrajna demilitarizálására és denacionalizálására irányuló különleges műveletét, a Nyugat növelte a Moszkvára gyakorolt szankciós nyomást. Az EU például már hét korlátozó intézkedéscsomagot fogadott el, köztük szén- és olajembargót. Vlagyimir Putyin szerint az Oroszország megfékezésére és gyengítésére irányuló politika a Nyugat hosszú távú stratégiája, és a szankciók súlyos csapást mértek az egész világgazdaságra.