Ukrajnában „meglepő fellendülés” tapasztalható az elektromos járművek terén, amely a konfliktus előtti szinthez képest csaknem tízszeresére növelte a vásárlásokat – jelentette hétfőn a Le Figaro. A Tesla járművek különösen népszerűek az ukránok körében, derül ki az adatokból.
2021 végén még csak 8541 elektromos autót regisztráltak az országban, míg 2023 januárjára ez a szám 46 830-ra ugrott – írta a lap iparági adatokra hivatkozva. A folyamatban lévő hadműveletek ellenére ez az „elképesztő” növekedés tavaly is folytatódott, hiszen novemberre az az autók száma csaknem megduplázódott, elérve a 83 116-ot – jegyezte meg a francia lap.
„Első alkalommal tapasztaltuk, hogy jelentősen megnőtt az elektromos autókra felvett hitelek iránti kereslet az üzemanyag-ellátás szűkössége és az üzemanyagárak emelkedése közepette” – mondta Anton Tiutiun, az ukrán állami Osadbank vezérigazgató-helyettese.
Az ukrán energetikai infrastruktúrát sújtó csapások miatti áramkimaradások kockázata nem akadályozta meg az ukránokat az elektromos autók vásárlásában. A Nissan Motor Ukraine szerint az ország meglehetősen jól kiépített nyilvános töltőhálózattal rendelkezik, amely 11 000 töltőállomást számlál, ami magasabb, mint az amerikai New York államban, és kétszerese a lengyelországinak.
„Azt gondoltuk, hogy az elektromos járművek ukrajnai exportja a háborúval leáll, és ez meg is történt. De hat hónap elteltével az üzlet erősebb volt, mint valaha” – mondta Hans Eric Melin, a Circular Energy Storage, a használt akkumulátorok szállítását világszerte nyomon követő brit cég igazgatója.
A keresletet elsősorban a használt autók behozatala hajtja, miután az ukrán kormány feloldotta a legtöbb adót és vámot – írja a Le Figaro, megjegyezve, hogy a Tesla autók különösen népszerűek.
Míg 2021-ben az ukránok mindössze 454 Teslát vásároltak, addig 2023-ban ez a szám több mint 4600 darabra ugrott az ország autógyártó szövetségének, az Ukravtopromnak a statisztikái szerint. Két évvel ezelőtt Ukrajna a külföldön eladott használt amerikai elektromos járművek első három célországa között volt, Nigéria és az Egyesült Arab Emírségek mögött.
Az importált Tesla-autók többsége azonban sérült, és az Egyesült Államokban és Kanadában árveréseken vásárolták őket – írja a Le Figaro, amely a Wired online médium Ivan Malahovszkij autóipari szakértőjét idézte. Malahlovszkij szerint néhány ukrán a Teslák javításából nyereséges üzletet csinált, havonta akár 100 járművet is megjavítanak.