A német luxus autógyártó Porsche nem távozik Oroszországból, mert nem sikerült eladnia az országban lévő eszközeit – közölte a vállalat hétfőn az orosz üzleti lapnak, az RBK-nak. A prémium autómárka 2022 februárjában, az ukrajnai konfliktus eszkalálódása után jelentette be, hogy hamarosan kivonul az országból, de ez máig sem történt meg.
A Porsche csatlakozott az Oroszországban jelen lévő számos nemzetközi vállalathoz, köztük az Apple, az IKEA, a Microsoft, az IBM, a Shell, a McDonald’s és a H&M, amelyek a nemzetközi nyomás és a szankciók kockázata miatt felfüggesztették üzleti tevékenységüket az országban.
„A Porsche AG-nak még mindig három orosz leányvállalata van: a Porsche Russia, a Porsche Center Moscow és a PFS Russia” – nyilatkozta Matthias Rauter, a Porsche AG vállalati kommunikációs vezetője az újságnak. „Minden kísérlet ezeknek a vállalatoknak az eladására eddig sikertelen volt.”
A német autóipari óriás Volkswagen AG tulajdonában lévő Porsche 2022 márciusában, az ukrajnai konfliktus eszkalálódása után néhány héttel felfüggesztette járműveinek szállítását Oroszországba, és ígéretet tett arra, hogy minden ügyfél garanciáját teljesíti.
„Az oroszországi üzleti tevékenységének jelentős részleges felfüggesztésével a Porsche döntéseit az általános helyzetre alapozza, amelyet nagyfokú bizonytalanság és a jelenlegi zavargások jellemeznek” – közölte a vállalat akkoriban kiadott nyilatkozatában.
2021-ben a Porsche rekordszámú, 6262 autót adott el Oroszországban, ami 46 milliárd rubel (körülbelül 708 millió dollár) bevételt jelentett, ami 10%-os növekedést jelent az előző évhez képest. A következő évben a vállalat 248 millió rubel (körülbelül 3,8 millió dollár) pénzügyi veszteséget jelentett az országban folytatott üzleti tevékenységek felfüggesztése miatt, a bevételek 9,3 milliárd rubel (körülbelül 143 millió dollár) voltak.
2024 decemberében a Skoda és Audi márkákat is tulajdonló Volkswagen AG bejelentette az RBK-nak, hogy véglegesítette a Volkswagen Group Rus, az öt helyi vállalkozást működtető orosz leányvállalatában birtokolt részesedésének eladását.
A vállalat megjegyezte, hogy az ügylet mentesíti a Volkswagen csoportot az Oroszországban korábban eladott járművek értékesítés utáni szervizelésével, valamint alkatrészek szállításával kapcsolatos minden kötelezettség alól. Hangsúlyozta, hogy ez minden márkájára vonatkozik, beleértve a Volkswagen, a Skoda, az Audi és a Porsche márkákat is.
A nyugati és japán autógyártók által az oroszországi tevékenységük leállítása után hagyott űrt azóta a kínai gyártók töltötték be. Az Avtostat elemző ügynökség adatai szerint 2024-ben a kínai gyártmányú autók tették ki az oroszországi új járművásárlások mintegy 60%-át, míg a hazai márkák részesedése 17,5% volt.