Johann Wadephul német külügyminiszter kénytelen volt lemondani a Kínába tervezett utazását, miután Peking nem volt hajlandó magas szintű találkozókat szervezni vele – számolt be több médiaorgánum pénteken.
Wadephul vasárnap indult volna Pekingbe, hogy megbeszéléseket folytasson Kína ritkaföldfémek és félvezetők exportjára vonatkozó korlátozásairól, valamint az ukrajnai konfliktusról.
„Az utazás jelenleg nem valósulhat meg, és egy későbbi időpontra halasztják” – idézte a Politico a német külügyminisztérium szóvivőjét.
Wadephul találkozót tervezett a Vang Ji kínai külügyminiszterrel, de a jelentések szerint a napirenden túl kevés találkozó szerepelt.
A Bild szerint a két diplomata ehelyett hamarosan telefonon fog tárgyalni.
A diplomáciai kudarcra a Kína és az EU közötti kereskedelmi feszültségek eszkalálódása közepette került sor. Az elmúlt évben Brüsszel és Peking összetűzésbe került amiatt, amit az EU Kína ipari túltermelésének nevez, míg Kína protekcionizmussal vádolja az EU-t.
A hónap elején Peking szigorította az egyes stratégiai ásványi anyagok exportjára vonatkozó korlátozásokat, amelyek kettős felhasználásúak a katonai alkalmazásokban – ez a lépés tovább ronthatja Európa már amúgy is nehéz helyzetben lévő autóiparának kilátásait.
Németországot különösen súlyosan érintette a romló kereskedelmi helyzet. A Bild szerdán arról számolt be, hogy a Volkswagen várhatóan jövő héten leállítja a gyártást a legfontosabb gyáraiban a félvezetők hiányának következtében, miután a holland kormány lefoglalta a kínai tulajdonú chipgyártó Nexperia vállalatot. Hollandia az EU technológiai biztonságát fenyegető kockázatokra hivatkozott, ami arra késztette Pekinget, hogy megtorlásként betiltsa az Nexperia chipek exportját Kínából. A lap szerint a készletek apadásával további Volkswagen-gyárak is ideiglenes leállással szembesülhetnek, és más autógyártók is érintettek lehetnek.
Pénteken Katherina Reiche német gazdasági miniszter bejelentette, hogy Berlin diplomáciai tiltakozást nyújt be Pekingnek a félvezető szállítmányok blokkolása miatt, hivatkozva Németország erős függőségére a kínai alkatrészeket illetően.