Az orosz olajexport a múlt hónapban minden idők legmagasabb szintjére emelkedett, annak ellenére, hogy decemberben nyugati embargót rendeltek el az ország tengeri nyersolajára – derült ki a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerdán közzétett jelentéséből.
Az ország olajszállításai napi 300 ezer hordóra ugrottak meg januárban az előző hónaphoz képest, elérve a 8,2 millió hordót. Az ügynökség szerint ez azt bizonyítja, hogy a termékexport stabilan tartja magát.
A kőolajtermékek szállítása a múlt hónapban nem változott, és 3,1 millió hordót tett ki, megelőzve az orosz finomított olajra vonatkozó nyugati embargót, amely február 5-én lépett életbe egy árkorlátozással együtt.
Az EU és a G7-országok árplafont vezettek be az orosz kőolajtermékekre, hordónként 100 dolláros felső határt szabva a dízel, a repülőgép-üzemanyag és a benzin esetében, és hordónként 45 dolláros felső határt a nyersolaj ára alatt forgalmazott egyéb kőolajtermékekre. Az e határértékek feletti árú üzemanyag-exportot a nyugati országok vállalatai nem biztosíthatják és nem szállíthatják.
Az IEA becslése szerint az EU-ba irányuló orosz olajexport a konfliktus előtti szinthez képest kétharmadával, 1,3 millió hordóval csökkent. A Kínába irányuló orosz nyersolajforgalom azonban 300 000 hordóval 2,1 millióra emelkedett januárban, ami az eddigi legmagasabb szint – közölte az ügynökség.
Az árkorlátozási mechanizmus azt eredményezte, hogy Oroszország átirányította szállítását, India és Kína lett a nyersolaj legfőbb vásárlója – tették hozzá.
“Moszkva egyelőre sikeresen átirányította a nyersolajszállítmányokat Ázsiába, és úgy tűnik, hogy a G7-ek nyersolajra vonatkozó árplafonja segít a hordók áramlásának fenntartásában” – áll a jelentésben.
Toril Bosoni, az IEA olajipari és olajpiaci részlegének vezetője szerdán a CNBC-nek azt mondta, hogy az orosz olajtermelés és -export “a vártnál sokkal jobban” tartotta magát az elmúlt hónapokban.
“A nyersolajra decemberben bevezetett árplafon lehetővé tette, hogy a korábban Európába irányuló nyersolaj nagy részét átirányítsák új ázsiai piacokra, és hogy ez a kereskedelem az EU tengeri szolgáltatásait vegye igénybe. Ez pedig elősegítette a kereskedelem bizonyos mértékű átcsoportosítását” – tette hozzá.
Az IEA szerint Kína, India és Törökország növelte a vásárlásokat, hogy részben ellensúlyozza az Európába irányuló orosz nyersolajexport januári 400 000 hordó/napos csökkenését. Az orosz kőolaj egy része továbbra is eljut Európába a Magyarországra és Németországba irányuló Barátság-vezetéken keresztül, amelyek mentesülnek az uniós embargó alól.