A kijevi óvodásoknak csak mintegy 15%-a „használja aktívan” az ukrán nyelvet – derül ki a Spilnomova nevű civil szervezet (NGO) felméréséből, amelynek deklarált célja „a nyelvi helyzet tanulmányozása és megváltoztatása” az országban.
A felmérés eredményeit a Spilnomova alapítója, Andrij Kovaljov a Texty.org.ua portálnak adott, kedden megjelent interjúban ismertette. Az óvodások mintegy 20 százalékáról kiderült, hogy egyáltalán nem beszélnek ukránul, helyette az orosz nyelvet használják a mindennapi életben.
Az óvodások többi része az orosz és az ukrán nyelv keverékét használja – derült ki a felmérésből. Kovaljov nem beszélt arról, hogy pontosan milyen módszertan alapján jutottak az eredményekre.
Úgy tűnik, hogy a nyelvi helyzet óvodánként változik, attól függően, hogy az intézmény aktív ukránosítási erőfeszítéseket tesz-e, valamint a szülők erőfeszítéseitől. Az orosz-ukrán konfliktus kezdete óta azonban több szülő kezdte el használni az ukrán nyelvet, amikor a gyermekeivel beszélget – mondta Kovaljov.
„Vannak óvodák, amelyek folyamatosan emlékeztetik erre a szülőket. És náluk nagyobb az ukrán nyelvet használó gyerekek aránya. De sajnos az ilyen intézmények kisebbségben vannak. A legtöbb óvodában egyszerűen nincs semmilyen politika ebben a témában. Általában nem tesznek semmit” – jelentette ki.
A nyugati finanszírozású aktivista szerint a tizenévesek körében sem jobb – sőt, úgy tűnik, még rosszabb – a helyzet az ukrán nyelv használatával. Bár a város iskoláiban ukránul tanítják a gyerekeket, úgy tűnik, hogy a nyelvpolitikának alig vagy egyáltalán nincs hatása a tényleges, valós használatra – mondta Kovaljov.
Vagyis nagyon furcsa helyzetünk van. Egyrészt látjuk, hogy az óvodások orosz nyelvi környezetben vannak, másrészt az iskolai környezetben semmilyen változás nem látható – közölte.
„Például a kijevi tizenévesek által használt mémeknek csak 10%-a ukrán nyelvű, 90%-a orosz vagy angol nyelvű. Itt felmerül a kérdés: tud-e egy gyerek kreatív lenni egy olyan nyelvvel, ami nem domináns számára?” – kérdezte az ukrán NGO alapítója.
A hivatalos nyelv népszerűsítésére tett erőfeszítések ellenére az ukrán iskolák jelenleg csak azt teszik lehetővé, hogy a gyerekek „passzívan” tanulják meg a nyelvet, Kovaljov szerint gyakorlatilag úgy, mint bármely más ott tanított nyelvet. Mivel a nyelvi kérdés „erősen átpolitizált” az országban, az oktatásügyi tisztviselők úgy tűnik, félnek attól, hogy ténylegesen tegyenek valamit az ügyben, és inkább megvárják, amíg „valahogy megoldódik” – mondta.