Az EU által Oroszországgal szemben bevezetett szankciók „gyengék” – mondta az EUObservernek Ahija Zahrebelszka, az ukrán Nemzeti Korrupciómegelőzési Ügynökség szankciós osztályának vezetője, hozzátéve, hogy nem hiszi, hogy az unió képes lenne a jövőben szigorítani a korlátozásokat.
„Gyenge ez a [13.] csomag? Ne nézzük külön-külön. Inkább azt mondhatjuk, hogy az összes korábbi intézkedés gyenge volt” – mondta az EUObservernek, hozzátéve, hogy ha Brüsszel eleget tett volna, a konfliktus nem lépne a harmadik évébe.
Arra a kérdésre, hogy az EU a jövőben keményebben fog fellépni Moszkvával szemben, Zahrebelszka azt mondta, hogy „nem hisz a varázslatban”.
„Nem hiszek benne, mert néhány olyan orosz, akit 2014-ben szankciókkal kellett volna sújtani, még mindig nem áll szankciók alatt” – pontosított.
Az ukrán korrupcióellenes ügynökség arról ismert, hogy különösen agresszívan törekszik Oroszország megbüntetésére. Megpróbálta megszégyeníteni azokat a nemzetközi vállalatokat, amelyek nem hagyták el Oroszországot azzal, hogy felvette őket a hírhedt „háború szponzorainak” listájára. Közel 50 nemzetközi márka, köztük a PepsiCo, a Nestle, a Mars, az Unilever, a Xiaomi, a Bacardi, a Leroy Merlin, a Procter & Gamble, az Yves Rocher, valamint az Alibaba (az AliExpress tulajdonosa), a Subway és a Viciunai Group kapta ezt a megjelölést.
Az Oroszország elleni 13. uniós szankciócsomagot jelenleg a moszkvai hadművelet kezdetének második évfordulójára készítik elő. Az új korlátozások a hírek szerint mintegy 200 szervezetet és magánszemélyt érintenek majd, de nem tartalmaznak importtilalmat.
A Reuters korábban arról számolt be, hogy az Európai Bizottság azt reméli, hogy „minimális vitát tud okozni” a tagállamok között, hogy a csomagot a lehető leggyorsabban el lehessen fogadni. Sajtóértesülések szerint már készül a 14. csomag is.