Megállapodás nélkül végződtek szerda este azok a háromnapos tárgyalások, melyeket Varsóban a lengyel és az orosz közlekedési tárca képviselői tartottak a két ország területére szóló fuvarozási engedélyek meghosszabításáról. A kompromisszum hiánya mindkét oldalon az áruszállítás lényeges korlátozását okozta.
A varsói infrastrukturális és építészeti minisztériumban hétfő óta folytattak egyeztetéseket az Oroszország területén végzett lengyel fuvarozások idei évre szóló feltételeiről. A megbeszélések utolsó fázisát Jerzy Szmit lengyel infrastrukturális, valamit Nyikolaj Aszaul orosz közlekedési miniszterhelyettes részvételével tartották meg.
A lengyel fuvarozóknak kiadott tavalyi oroszországi engedélyek január végéig voltak érvényesek, az addig kiutazott szállítók február 15-ig hagyhatják el Oroszország területét. A fuvarozási engedélyek meghosszabbításának az az akadálya, hogy Oroszország tavaly decemberben megváltoztatta az 1996-ban aláírt, a két ország közötti fuvarozásokat szabályozó kormányközi szerződés végrehajtási szabályait. A módosított rendelkezések lényegesen kiterjesztették a harmadik országok számára végzett szállítások fogalmát, korlátozva ugyanakkor az ilyen fuvarokra kiadható engedélyek számát. A harmadik országból származó árunak Oroszország jelenleg többek között a lengyelországi székhelyű, de külföldi tulajdonú üzemekben gyártott cikkeket is tartja.
A varsói tárgyalások során a lengyel fél nem fogadta el az orosz tárca feltételeit, elutasítva többek között azt az elképzelést, hogy Oroszország a lengyel fuvarozók által használt logisztikai központokat ellenőrizhesse. A lengyel infrastrukturális miniszterhelyettes szerda este úgy nyilatkozott a lengyel újságíróknak: a jelenleg felajánlott orosz feltételek a lengyel fuvarozók 85 százalékát zárnák ki az oroszországi piacról. Emellett a javaslatok csak átmeneti megoldást jelentettek – mondta el Szmit – miközben Lengyelország egyértelmű, a fuvarozóknak stabil munkakörülményeket biztosító feltételeket várja el.
Az orosz küldöttség kilátásba helyezte: a moszkvai törvényhozás két hónapon belül módosít a Lengyelország szempontjából hátrányos jogon – számolt be Szmit. A következő kétoldalú egyeztetés időpontját egyelőre nem ismertették.
Lengyelország a mintegy 150 ezer bejegyzett fuvarozóval egyik vezető európai áruszállítónak számít. A regisztrált szállítók egyötöde Oroszország területén tevékeny.
Oroszország tavaly 250 ezer fuvarozási engedélyt állított ki a lengyel cégeknek, ezt a keretet az eddigi előzetes megállapodások értelmében 170-180 ezerre csökkentenék. A lengyel fuvarozók több százezer euróra becsülik az ágazat napi veszteségét, miután hétfőtől apadt a két ország közötti áruforgalom. A lengyel cégek már korábban – az uniós szankciók után meghirdetett 2014-es orosz ellenembargó következtében – csökkentették az oroszországi szállításokat.