Az Indiai Légierő 4., szovjet gyártmányú MiG-21 Bison vadászrepülőgép-százada utolsó repülését hajtotta végre a rádzsasztáni bázis felett, ahol 1966 óta állomásoztak. A század ezentúl modern, orosz gyártmányú Szuhoj Szu-30 MKI vadászrepülőgépeket fog üzemeltetni – közölte kedden közleményben az indiai védelmi minisztérium.
Az eredetileg a Szovjetunióban kifejlesztett Bison volt a legfejlettebb MiG-21-es repülőgép, amelyet építettek.
„Egy korszak végét jelezve, a MiG-21 Bison repülőgépeket utoljára látták a rádzsasztáni Barmer körzetben lévő Uttarlai egén” – írta a tárca szóvivője az X-en (korábban Twitter).
„A MiG-21 Bison a Szu-30 MKI mellett repült a jeles alkalomból”.
A MiG-21-est 1963-ban állította szolgálatba India, és az ország első szuperszonikus vadászgépe volt – jegyezte meg a védelmi minisztérium, hozzátéve, hogy azóta minden nagyobb konfliktusban részt vett, amelyben India érintett. Újdelhi még mindig két századnyi MiG-21-est üzemeltet, amelyeket 2025-ig tervez kivonni a forgalomból. Mindegyik század 16-18 repülőgéppel rendelkezik.
A múlt hónapban az indiai védelmi minisztérium egy 5,4 milliárd dolláros költségvetési csomagot is jóváhagyott, amely különböző fegyvereket és lőszereket fedez, beleértve 12 orosz Szuhoj Szu-30 MKI vadászrepülőgép vásárlását, amelyeket a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) fog építeni. Ezek a repülőgépek lennének a legmodernebb Szu-30 MKI harci gépek, amelyeket az Indiai Fegyveres Erők használnak, mondták a védelmi tisztviselők, és több mint 60%-ban hazai gyártású elemeket tartalmaznának.
„Ez a változás az Indiai Légierő rendíthetetlen elkötelezettségét jelzi a modernizáció és egyúttal a nemzet egének védelme iránt” – tette hozzá a minisztérium.
A megmaradt MiG-21-esek kivonása megnyitja az utat az ország saját fejlesztésű könnyű harci repülőgépei a (LCA)-MK1A sugárhajtású repülőgépek előtt, amelyek a távozó MiG-21-esek által hagyott űrt hivatottak betölteni. A légierő várhatóan 2024 februárjától veszi át az LCA Mark-1A harci gépeket.