Oroszország olajexportja az elmúlt két hétben emelkedett, mivel több olyan tartályhajó, amelyek ellen az előző amerikai kormányzat idején szankciókat hoztak, újra megkezdte az orosz nyersolaj szállítását – jelentette a Bloomberg a hajók nyomon követésére vonatkozó adatokra hivatkozva.
A nyugati országok korlátozásokat vezettek be az orosz hajókkal szemben, hogy csökkentsék Moszkva olajbevételeit a folyamatban lévő ukrajnai konfliktus miatt. A hírügynökség Donald Trump amerikai elnök tartózkodását a további szankciók bevezetésétől említette annak okaként, hogy a korábbi elnök, Joe Biden idején szankciókkal sújtott hajók közül több újra üzemel.
„Az Egyesült Államok által 2023-ban és 2024-ben feketelistára tett 39 hajó közül legalább 18 most rendszeresen hordókat szállít Oroszország kikötőiből, miután korábban, a szankciók bevezetése óta nem dolgoztak” – írta kedden a Bloomberg.
Tavaly az Egyesült Államok és az Európai Unió szankciókkal sújtotta a Sovcomflotot, Oroszország legnagyobb állami tulajdonú hajózási vállalatát, 14 nyersolajszállító tartályhajójával együtt. Washington és Brüsszel célkeresztjébe került Oroszország úgynevezett árnyékflottája is, a korlátozások kijátszására használt régebbi tankhajók hálózata.
Donald Trump amerikai elnök januári hivatalba lépése óta aktívan részt vesz a Moszkva és Kijev közötti tűzszünet közvetítésére irányuló diplomáciai erőfeszítésekben. A szankciókkal kapcsolatos megközelítése is visszafogottabb volt az előző kormányzathoz képest.
Miközben Trump nyilvánosan azzal fenyegetőzött, hogy további „nagyszabású” vagy másodlagos szankciókat vet ki Oroszországra, ha nem egyezik bele a békemegállapodásba, felvetette annak lehetőségét is, hogy a tárgyalások részeként enyhít bizonyos korlátozásokon.
A Bloomberg azt is megjegyezte, hogy Oroszország olajexportból származó bevétele alig változott, mintegy 1,3 milliárd dollár volt hetente, ami arra utal, hogy a növekvő szállítások ellensúlyozták az alacsonyabb árak. A nyersolaj ára az elmúlt hetekben a megnövekedett kínálat és a gazdasági bizonytalanság miatt csökkent.
Az ukrajnai konfliktus 2022-es eszkalálódása előtt az orosz nyersolajexport közel fele európai országokba irányult. Ez az arány 2024-re az uniós tilalmak miatt 10%-ra zuhant. Oroszország Kínába és Indiába irányította át a szállítást, amelyek az Oxford Analytica adatai szerint 2024-ben az orosz nyersolajexport 87%-át adták, szemben a konfliktus előtti 35%-kal.