Bajnai Gordon magyar kormányfő kezdeményezte egy észak-dél-keleti gázellátási háromszög létrehozását. A háromszög keleti csúcsa és alapvető prioritása a Nabucco gázvezeték lenne. Tanaka Nobuo, a Nemzetközi Energiaügynökség vezérigazgatója kijelentette, hogy a Nabucco és a Déli Áramlat gázvezeték közül az előbbi lenne a hatékonyabb eszköz az Európai Unió földgázellátásának javítására.
Ez persze még kérdés! Ami Európa energetikai biztonságát illeti, Brüsszel egyszerű elvet vall: minél több a gáz, annál jobb. Ha nő a források száma, kiszélesedik a gázszállítások útvonala, akkor nő a biztonság is – emelte ki Tanaka. A Nabucco feltételezi a gázszállítást Azerbajdzsánon, Grúzián, Törökországon, Magyarországon és Románián áthaladva Ausztriáig. Harmincegy milliárd köbméter földgáz – ennyi lenne az éves kapacitás. Itt csak az a probléma, hogy melyik országokból és milyen volumenben lesz feltölthető a vezeték…
A Déli Áramlat orosz projektet a Gazprom és az ENI olasz társaság realizálja. A vezeték az orosz Novorosszijszkból halad a Fekete-tenger mélyén a bolgár Várnába, ahonnan két ágon Olaszországba és Ausztriába. Az előzetes áttekintés során számos ország megelégedését fejezte ki a projekt kapcsán.
Vitalij Gromagyin, az „Arbat Kapital” társaság elemzési szakembere arról beszélt, milyen stratégiai különbség van a Déli áramlat és a Nabucco között.
A Déli Áramlat, természetesen növeli Európa függőségét az orosz gáztól, míg a Nabucco előnye a szállítások diverzifikálásában van. Megjegyzendő, hogy a szárazföldön haladó Nabucco hosszabb, és ez a vezeték alkalmas az új, viszont nem túl stabil régiókból -Irán,Irak- való szállításra. A Déli Áramlat Európa energetikai biztonságát olyan vonatkozásban biztosíthatja, hogy elkerüli Ukrajnát, és a stabil észak-kelet Kaszpi vidékről szállít, ahol megbízható szállítók és garantált készletek vannak. A konkurencia harc azonban folytatódik. Az idén dől el, ki lesz a győztes. Mirko Cvetkovics szerb miniszterelnök szerint a Déli Áramlatnak van prioritása, miután összeurópai jellegű.
A gázeladás jelenlegi gazdasági jellegű problémái ellenére Európa energiapiacán a középtávlatban nőnek az importigények – véli az orosz szakértő. – Itt első helyre kerül az Északi Áramlat gázszállító rendszer aktualitása. Ez a vezeték összeköti az orosz lelőhelyeket a nyugat-európai értékesítési piacokkal, és alkalmas lesz a 2025-re prognosztizált pótlólagos igények egynegyedének kielégítésére. Mind a három projekt nagyon tőkeigényes. Csakis nagy energetikai vállalatok valósíthatják meg, amelyeket hosszú távú szerződések fűzik egymáshoz. Így már csak ennek okán is veszélyes lenne a gázszállítások kialakult rendszerének átszabása és megkérdőjelezése.