Veszélybe kerülhet az európai repülőgépipar, ha a szankciók megszakítják az orosz titánszállítást – jelentette pénteken a Wall Street Journal az Airbus felső vezetésére hivatkozva.
Az orosz VSMPO-Avisma a világ legnagyobb szállítója a fémtípusnak, és az amerikai Boeing és az európai Airbus fő kereskedelmi partnere volt.
Míg a Boeing leállította az orosz titán beszerzését a VSMPO-tól, az Airbus továbbra is a nem szankciós jogalanyokon keresztül vásárolt, és lobbizott azért, hogy a cég kerüljön le a szankciós listáról.
“Akiket szankcionálnánk, azok mi magunk lennénk. Ha ők [a VSMPO] nem szállítanak többé a globális repülőgépiparnak, akkor vége a történetnek. Tehát ez egy tipikus vesztes-vesztes helyzet” – idézte a WSJ az Airbus vezérigazgatóját, Guillaume Faury-t.
A VSMPO az Airbus titánszükségletének mintegy felét fedezi. A fémet széles körben használják a repülőgépgyártásban, mert könnyű, erős és korrózióálló.
A szankciók előtt a Boeing titániumának mintegy harmadát kapta Oroszországból. Japánon kívül az USA szövetségesei nem állítanak elő repülőgép-minőségű fémet. A kereskedelmi minisztérium többször is nemzetbiztonsági fenyegetésnek minősítette a jelenlegi helyzetet.
Moszkva ukrajnai katonai műveletének kezdete után a repülőgépgyártók azt mondták, hogy alternatív titánforrás után kutatnak, de a lap szerint ez a diverzifikáció nem történt meg.