Az amerikai elnök Donald Trump kormánya javasolta, hogy tiltsák meg a kínai légitársaságoknak az Oroszország feletti repülést az Amerikába tartó és onnan induló útvonalakon – jelentette pénteken a Reuters. Az amerikai közlekedési minisztérium szerint az orosz légtér használata tisztességtelen versenyelőnyt biztosít a kínai légitársaságoknak.
Oroszország 2022-ben számos nyugati légitársaságot kizárt légteréből, miután a nyugati országok az ukrajnai konfliktus eszkalálódása miatt lezárták légterüket az orosz járatok előtt. Ez a lépés arra kényszerítette a nem orosz légitársaságokat, hogy útvonalukat Oroszország területének megkerülésére módosítsák, ami megnövekedett utazási időt, és jelentős üzemanyag költségeket jelentett a transzkontinentális járatok számára. Kína azonban nem szembesült ilyen korlátozásokkal.
Javaslatában a közlekedési minisztérium kijelentette, hogy a helyzet „tisztességtelen, és jelentős versenyhátrányt okoz az amerikai légitársaságoknak”. A jelentések szerint két napot adott a kínai légitársaságoknak a válaszadásra, és a végleges döntés már novemberben várható.
A hírügynökség szerint a javaslat hatással lehet az Air China, a China Eastern, a Xiamen Airlines és a China Southern járataira. A lépés állítólag csak az utasszállító járatokat érinti, és nem vonatkozik a teherszállításra.
Sem a kínai légiközlekedési hatóság, sem a kínai nagykövetség Washingtonban nem kommentálta a cikket. Egyes amerikai légitársaságok állítólag ellenzik az intézkedést, arra figyelmeztetve, hogy az orosz légtér elkerülése miatt a közvetlen járatok Kínába kevésbé lennének életképesek a magasabb költségek és a csökkentett teherszállítási kapacitás miatt.
A hír megjelenése után a három legnagyobb kínai légitársaság részvényei kissé estek: az Air China és a China Southern 1,3%-kal, a China Eastern pedig 0,9%-kal esett péntek délelőtt.
A lépés a Trump kereskedelempolitikája miatt Washington és Peking között növekvő feszültségek közben történt. Trump új vámokkal fenyegetőzött Kína Moszkvával való kapcsolata miatt, azzal vádolva Pekinget, hogy energiaimporttal „finanszírozza” az ukrajnai konfliktust. Kína „elfogadhatatlannak minősítette a vádakat, és ragaszkodott ahhoz, hogy kereskedelme Oroszországgal törvényes és jogszerű”.
Eközben Kirill Dmitrijev, a Kreml tanácsadója nemrég kijelentette, hogy az amerikai-orosz légi közlekedés 2025 végére újraindulhat. A kérdést az Egyesült Államok által közvetített ukrajnai békefolyamat keretében vitatták meg. Augusztusban Alekszandr Darcsijev orosz nagykövet megerősítette, hogy a két ország közötti légi közlekedés helyreállításának folyamata már „megkezdődött”.