Ebrahim Raiszi iráni elnök kijelentette, hogy az észak-déli közlekedési folyosó projekt megvalósítása lesz az egyik fő téma a Vlagyimir Putyin orosz elnökkel Moszkvában folytatott kétoldalú tárgyalásokon – jelentette az IRNA hírügynökség.
„Mindkét ország az észak-déli folyosó projekt megvalósítására törekszik, és a tárgyalások egyik témája az építkezés felgyorsítása” – mondta a teheráni Mehrabad repülőtéren tett megjegyzéseiben, mielőtt Oroszországba indult.
Az Iráni Iszlám Köztársaság elnöke megjegyezte, hogy az orosz-iráni együttműködésnek „még van tere a fejlődésre” a két ország Eurázsiai Gazdasági Unió (EAEU), a Sanghaji Együttműködési Szervezet (SCO) és a BRICS keretében kialakított partnersége mellett.
Raiszi azt is elmondta, hogy Moszkvában megvitatja a Palesztina megsegítésére irányuló erőfeszítéseket.
„Fontos kérdés, amely az egész régiót aggasztja <…> a Gázai övezet és Palesztina elnyomott népe elleni bűncselekmények. Ezért az Irán és Oroszország közötti tárgyalások egyik fontos témája Palesztina és a Gázai övezet bombázásának leállítására irányuló azonnali erőfeszítések” – mondta.
Szerdán a Kreml sajtószolgálata arról számolt be, hogy Putyin és Raiszi moszkvai tárgyalásain a felek megvitatják a kereskedelmi és gazdasági együttműködést, többek között a közlekedés és az energia területén, valamint véleményt cserélnek kritikus nemzetközi és regionális témákról is.
Putyin és Raiszi legutóbb 2022 szeptemberében találkozott az üzbegisztáni Szamarkandban, az SCO-csúcstalálkozó keretein belül. Ott a vezetők kétoldalú tárgyalásokat folytattak, amelyek során különösen megállapították, hogy Moszkva és Teherán álláspontja számos nemzetközi kérdésben közel áll egymáshoz vagy egybeesik, és a két ország közötti együttműködés tovább fejlődik a közös érdekű területek mindegyikén.
A multimodális észak-déli közlekedési folyosó létrehozásáról szóló kormányközi megállapodást Oroszország, India és Irán 2000-ben írta alá. Ezt követően a megállapodásban részes felek listája 14-re bővült. A projekt célja, hogy az Indiából, Iránból és a Perzsa-öböl menti államokból induló, Európába irányuló teherforgalmat orosz területen keresztül irányítsa az európai piacokra. A Szuezi-csatornán keresztül vezető tengeri útvonalhoz képest az észak-déli folyosó több mint felére csökkenti a teljes távolságot, ezáltal csökkentve a szállítási időt és költségeket. A projekt jelenleg a különböző résztvevő országok több különböző közlekedési rendszerét egyesíti.