Írjon nekünk

Gazdaság

Szijjártó: vissza kell szerezni a magyar vállalatok orosz piaci pozícióit

Közzétéve

-

A magyar-orosz ipari együttműködés hosszú múltra tekint vissza, a kormánynak vissza kell szereznie bizonyos orosz piaci pozíciókat a magyar vállalatok számára – jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter sajtótájékoztatón kedden Budapesten, miután az orosz ipari és kereskedelmi miniszterrel tárgyalt. Hozzátette: a tárgyalások középpontjában szerepelt, hogy a magyar cégek hogyan vállalhatnak nagyobb részt az orosz piacon ipari tevékenységekben.

Tárgyaltak arról is, hogy magyar és orosz ipari vállalatok harmadik piacokon hogyan tudnak eredményesek lenni. Mindez azért fontos, mivel az ipari együttműködés jelentős részét nem érintik a szankciók, vagy embargós intézkedések – mondta. Rámutatott arra, hogy a két ország ipari együttműködése a közelmúltban megkopott, nem annyira szoros, mint korábban volt, ezt nemcsak a közelmúlt európai folyamatai, hanem egyebek mellett a gazdasági szerkezetváltás hozta magával.

A járműgyártás a legfontosabb

Az egyik legfontosabb együttműködési területnek a miniszter a járműipart nevezte. Elmondta, hogy magyar vállalatok magyar finanszírozással részt vennének az egyiptomi államvasutak tenderén, ahol 700 vasúti kocsi szállítására nyílik lehetőség. A lehetőség az orosz vállalatok figyelmét sem kerülte el, és jó úton haladnak a tárgyalások arról, hogy magyar-orosz együttműködéssel, orosz és magyar vállalatok részt szerezhessenek maguknak a beruházásból – tette hozzá. Kitért arra, hogy orosz vállalat nyerte a 3-as metró felújításának lehetőségét.

A magyar érdek az, hogy a felújításból magyar vállalatok is profitáljanak, erről is korrekt tárgyalás van – jelezte. A két ország autóipari együttműködését is szeretnék szorosabbra fűzni a beszállításokban.

A magyar vízgazdálkodási megoldások keresettek Oroszországban, az orosz városok vízrendszereinek működtetésében a jövőben a Fővárosi Vízművek által vezetett magyar vízipari klaszter vállalatai részt tudnak vállalni – mondta. Szólt arról is, hogy a magyar mezőgazdaság az egyik legnagyobb vesztese az orosz embargónak, jelentősen visszaesett a magyar élelmiszerek orosz exportja. Ugyanakkor az élelmiszeripari feldolgozás és technológiák területén számos sikeres beruházás van folyamatban Mordvinföldön, Cseljabinszkban vagy Rosztov megyében – sorolta.

Szeretnék továbbra is fenntartani a magyar mezőgazdasági vagy élelmiszerfeldolgozó-ipari technológiák oroszországi exportját. Tárgyaltak a Dunaferr ügyéről is, a tárgyalásoktól újabb lendületet várnak miután változás történ az orosz állami bank, a Vnyesekonombank élén. Olyan megoldást kell találni, ami mind a magyar mind az orosz félnek jó, és ami a magyar munkahelyek megtartásával, a magyar nehézipari hagyományok megőrzésével rendezi a kérdést.

Jelezte azt is az orosz ipari miniszternek, hogy a Mol nyitott a további együttműködésre Oroszországban, kitermelési és kutatási területen. Jelenleg a magyar olajvállalat tevékenységének 6,5 százaléka köthető Oroszországhoz, fontos területet jelent, szeretnék ezt tovább mélyíteni – mondta.

Kérdésre válaszolva közölte: a paksi beruházás, ami a magyar energiabiztonság, és az alacsony rezsiköltségek garanciája – az elhatározott menetrendeknek megfelelően halad, az európai intézményekkel minden kérdést tisztáztak.

A keddi tárgyalásokon csak említés szintjén került elő, a projektben minden a megállapodásnak megfelelően halad. Gyenyisz Manturov orosz ipari és kereskedelmi miniszter szerint a brüsszeli tragédia bizonyítja, hogy az országok közös veszélyekkel állnak szemben.

A tárgyalásokról szólva elmondta: áttekintették a kétoldalú kapcsolatokat a gépipar, illetve a közlekedés területén. Jelezte: nemcsak abban érdekeltek, hogy a budapesti metrókocsikat, az orosz technológiát Magyarországra szállítsák, hanem olyan együttműködésben is, ami harmadik országokba irányul, azaz, hogy a magyar-orosz technológiát szállítsák harmadik országokba.

A polgári légi közlekedés is szóba került a megbeszélésen – mondta az orosz miniszter, aki szerint Magyarországnak is kell egy saját légitársasággal rendelkeznie, amiben érdekeltek, és ehhez van javaslatuk.

Gazdaság

Válaszlépés: Oroszország pótvámokat vet ki amerikai termékekre

Közzétéve

-

Írta:

Oroszország pótvámokat vet ki amerikai importcikkekre, válaszul arra, hogy az Egyesült Államok az acél- és alumíniumtermékek behozatalát 25, illetve 10 százalékos vámmal sújtotta – jelentette be Makszim Oreskin orosz gazdaságfejlesztési miniszter.

Az Interfax orosz hírügynökség jelentése szerint a miniszter hangsúlyozta, hogy mivel az Egyesült Államok nem hajlandó megtéríteni Oroszországnak a védővámok bevezetése miatt keletkező veszteségeket, a Kereskedelmi Világszervezetet (WTO) szabályaival összhangban, ellensúlyozó intézkedéseket vezetnek be. Már a közeljövőben pótvámokat vetnek például az amerikai építési és útépítő gépekre, amelyeknek van helyettesítője az orosz piacon, így nem gyakorolnak kedvezőtlen hatást a makrogazdasági mutatókra.

Donald Trump amerikai elnök március 8-án írta alá az acél- és alumíniumtermékek importjára kivetett vámokról szóló elnöki nyilatkozatokat, amelyek március 23-án lépnek hatályba.

Oroszország amerikai acélexportjának értéke 1,512 milliárd dollárra, az alumíniumtermékeké pedig 1,646 milliárd dollárra rúg. Az orosz kormány május 22-én tájékoztatta a WTO-t, hogy számításai szerint az amerikai pótlólagos vámok 537,6 millió dollár veszteséget okoznak az oroszországi exportőröknek. A WTO szabályainak értelmében az értesítéstől eltelt 30 nap múlva Oroszország jogosult a veszteséggel azonos értékben ellenintézkedéseket tenni.

A gazdaságfejlesztési minisztérium közlése szerint pár napon belül közzéteszik azoknak a termékeknek a listáját, amelyekre pótvámot vetnek ki. Oroszország nem használja ki teljes mértékben az 537,6 millió dolláros keretösszeget, az első szakaszban 93 millió dollár körüli összegre számít a pótvámok kivetéséből.

Oroszország jelezte azt is, hogy csatlakozni kíván az Európai Unió által az Egyesült Államokkal szemben a WTO-nál június 1-jén elindított jogi eljáráshoz. A vitarendezési folyamatban első lépésként az unió konzultációt kért az Egyesült Államoktól. Moszkva, függetlenül attól, hogy harmadik félként részt akar venni a vitában, fenntartja a jogot arra, hogy hasonló eljárást indítson a Kereskedelmi Világszervezetnél. MTI

Tovább olvasom

Gazdaság

Kreml: versenyellenesek az Északi Áramlat-2 megakadályozására irányuló kísérletek

Közzétéve

-

Írta:

Az Északi Áramlat-2 tisztán kereskedelmi és nem politikai projekt, a megakadályozására irányuló kísérletek megsértik a szabad verseny szabályait – hangoztatta Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője hétfőn újságíróknak.

Peszkov arra reagált, hogy Petro Porosenko ukrán elnök egy olyan csoport létrehozását kezdeményezte az Európai Unión belül, amely megakadályozná a tervezett, Oroszországból Németországba vezető Északi Áramlat-2 földgázvezeték megépítését. A szóvivő szerint a csővezeték hozzájárul majd Európa energiabiztonságához.

Az Északi Áramlat-2, mintegy 9,5 milliárd eurós projekt keretében két új, összesen évi 55 milliárd köbméter – a már meglévő vezetékpárral azonos – szállítási kapacitású vezetékkel bővítik a Balti-tenger fenekén húzódó Északi Áramlatot, amelynek kiindulási pontja az oroszországi Viborg, és a németországi Greifswaldig tart.

Az Északi Áramlat-2 vezetékpár kiépítésével Oroszország elvileg kiiktathatná Ukrajnát mint tranzitországot, és egyetlen útvonalra terelhetné át az Európának szánt orosz gázszállítmányok 80 százalékát, egyúttal domináns helyzetbe kerülne a német piacon, mert részesedését 40 százalékról több mint 60 százalékra emelné. MTI

Tovább olvasom

Gazdaság

Lavrov: Moszkva kész lenne gázt szállítani Európába a Török Áramlaton keresztül

Közzétéve

-

Írta:

Szilárd uniós garanciák esetén Oroszország kész lenne arra, hogy a Török Áramlat csővezetéken keresztül földgázt szállítson Európába – jelentette ki Szergej Lavrov orosz külügyminiszter a görög hivatali partnerével, Nikosz Kociasszal közösen megtartott szerdai moszkvai sajtótájékoztatóján.

Lavrov elmondta, hogy a nyugat-balkáni orosz energiaprojektek megvalósítása a régió országaival megkötött megállapodásoktól függ majd. Hozzátette, az együttműködés egyik alapvető feltétele az, hogy abba nem fognak kívülről beavatkozni, miként az a Déli Áramlat esetében történt.

A Gazprom orosz gázipari vállalat több európai partnerével azt tervezte, hogy Ukrajna elkerülésére Déli Áramlat elnevezéssel a Fekete-tengeren át, Bulgária irányában évi 63 milliárd köbméteres kapacitású vezetéket épít. A projekttől az Európai Bizottság elutasító álláspontja miatt Moszkva 2014 decemberében elállt, majd a Török Áramlat vezeték megvalósításába kezdett. Az évi 15,75 milliárd köbméteres kapacitású vezeték egyik vezetékága Törökországot, a másik pedig az Európai Unió országait látná el.

Az orosz diplomáciai tárca vezetője az épülő déli gázfolyosóval kapcsolatban azt hangoztatta: Moszkva tisztességes, piaci alapon kész konkurenciaharcot folytatni más termelőkkel és szállítási útvonalakkal.

Lavrov közölte, hogy Oroszország támogatni fogja a Macedónia Volt Jugoszláv Köztársaság nevet viselő állam új elnevezéséről kedden bejelentett megállapodást, ha az az összes érintett fél érdekeinek megfelel.

Zoran Zaev macedón miniszterelnök kedden hozta nyilvánosságra: Szkopje és Athén megállapodott, hogy a délszláv országot Észak-Macedóniának hívják majd. A nevet azt követően kezdik el hivatalosan is alkalmazni, hogy a macedón és a görög parlament is ratifikálja az erről szóló megállapodást, valamint azt az ősszel megtartandó népszavazás is megerősíti majd.

Lavrov elmondta: Moszkva arra törekszik, hogy a NATO tiszteletben tartsa a kontinens biztonságának oszthatatlanságára vonatkozó korábbi, legfelső politikai szinten megkötött megállapodásokat, amelyek értelmében senki sem erősítheti a saját biztonságát mások rovására. MTI

Tovább olvasom

Mi a véleménye?

Melyik vb-dal a nyerő?

Hirdetés

Facebook

Hirdetés

Kövess minket

Hirdetés Töltsd le az Orosz Hírek alkalmazást! Szerezd meg: Google Play
Hirdetés

Népszerű