The news is by your side.

Szijjártó: vissza kell szerezni a magyar vállalatok orosz piaci pozícióit

29

A magyar-orosz ipari együttműködés hosszú múltra tekint vissza, a kormánynak vissza kell szereznie bizonyos orosz piaci pozíciókat a magyar vállalatok számára – jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter sajtótájékoztatón kedden Budapesten, miután az orosz ipari és kereskedelmi miniszterrel tárgyalt. Hozzátette: a tárgyalások középpontjában szerepelt, hogy a magyar cégek hogyan vállalhatnak nagyobb részt az orosz piacon ipari tevékenységekben.

- Hirdetés -

Tárgyaltak arról is, hogy magyar és orosz ipari vállalatok harmadik piacokon hogyan tudnak eredményesek lenni. Mindez azért fontos, mivel az ipari együttműködés jelentős részét nem érintik a szankciók, vagy embargós intézkedések – mondta. Rámutatott arra, hogy a két ország ipari együttműködése a közelmúltban megkopott, nem annyira szoros, mint korábban volt, ezt nemcsak a közelmúlt európai folyamatai, hanem egyebek mellett a gazdasági szerkezetváltás hozta magával.

A járműgyártás a legfontosabb

- Hirdetés -

Az egyik legfontosabb együttműködési területnek a miniszter a járműipart nevezte. Elmondta, hogy magyar vállalatok magyar finanszírozással részt vennének az egyiptomi államvasutak tenderén, ahol 700 vasúti kocsi szállítására nyílik lehetőség. A lehetőség az orosz vállalatok figyelmét sem kerülte el, és jó úton haladnak a tárgyalások arról, hogy magyar-orosz együttműködéssel, orosz és magyar vállalatok részt szerezhessenek maguknak a beruházásból – tette hozzá. Kitért arra, hogy orosz vállalat nyerte a 3-as metró felújításának lehetőségét.

A magyar érdek az, hogy a felújításból magyar vállalatok is profitáljanak, erről is korrekt tárgyalás van – jelezte. A két ország autóipari együttműködését is szeretnék szorosabbra fűzni a beszállításokban.

A magyar vízgazdálkodási megoldások keresettek Oroszországban, az orosz városok vízrendszereinek működtetésében a jövőben a Fővárosi Vízművek által vezetett magyar vízipari klaszter vállalatai részt tudnak vállalni – mondta. Szólt arról is, hogy a magyar mezőgazdaság az egyik legnagyobb vesztese az orosz embargónak, jelentősen visszaesett a magyar élelmiszerek orosz exportja. Ugyanakkor az élelmiszeripari feldolgozás és technológiák területén számos sikeres beruházás van folyamatban Mordvinföldön, Cseljabinszkban vagy Rosztov megyében – sorolta.

Szeretnék továbbra is fenntartani a magyar mezőgazdasági vagy élelmiszerfeldolgozó-ipari technológiák oroszországi exportját. Tárgyaltak a Dunaferr ügyéről is, a tárgyalásoktól újabb lendületet várnak miután változás történ az orosz állami bank, a Vnyesekonombank élén. Olyan megoldást kell találni, ami mind a magyar mind az orosz félnek jó, és ami a magyar munkahelyek megtartásával, a magyar nehézipari hagyományok megőrzésével rendezi a kérdést.

Jelezte azt is az orosz ipari miniszternek, hogy a Mol nyitott a további együttműködésre Oroszországban, kitermelési és kutatási területen. Jelenleg a magyar olajvállalat tevékenységének 6,5 százaléka köthető Oroszországhoz, fontos területet jelent, szeretnék ezt tovább mélyíteni – mondta.

Kérdésre válaszolva közölte: a paksi beruházás, ami a magyar energiabiztonság, és az alacsony rezsiköltségek garanciája – az elhatározott menetrendeknek megfelelően halad, az európai intézményekkel minden kérdést tisztáztak.

A keddi tárgyalásokon csak említés szintjén került elő, a projektben minden a megállapodásnak megfelelően halad. Gyenyisz Manturov orosz ipari és kereskedelmi miniszter szerint a brüsszeli tragédia bizonyítja, hogy az országok közös veszélyekkel állnak szemben.

A tárgyalásokról szólva elmondta: áttekintették a kétoldalú kapcsolatokat a gépipar, illetve a közlekedés területén. Jelezte: nemcsak abban érdekeltek, hogy a budapesti metrókocsikat, az orosz technológiát Magyarországra szállítsák, hanem olyan együttműködésben is, ami harmadik országokba irányul, azaz, hogy a magyar-orosz technológiát szállítsák harmadik országokba.

A polgári légi közlekedés is szóba került a megbeszélésen – mondta az orosz miniszter, aki szerint Magyarországnak is kell egy saját légitársasággal rendelkeznie, amiben érdekeltek, és ehhez van javaslatuk.

Keress pénzt

Ez is érdekelhet