Gazprom: a Déli Áramlat és a Nabucco nem versenytársak

Déli-ÁramlatA Déli Áramlat és a Nabucco nem versenytársak, a Nabucco balsikerei miatt nem  Oroszországot kell vádolni: a két projekt célja teljesen eltérő, és a későbbiekben még akkor is gázhiány lesz, ha minden tervezett vezeték megépül – jelentette ki Alekszandr Medvegyev, a Gazprom egyik vezetője újságíróknak pénteken, Günther Oettinger EU-biztos minapi kijelentéseire reagálva. Oettinger egyebek mellett utalt arra, hogy Oroszország a Déli Áramlattal, vagy Asgabatra és Bakura gyakorolt politikai nyomással megpróbálhatja rábírni Európát, hogy tegyen le a Kaszpi-tenger menti és a Nabucco gázvezetékről. Medvegyev ezt teljesen alaptalan feltételezésnek minősítette, amelyben nincs logika, mert – mutatott rá – a Déli Áramlat és a Nabucco nem konkurens projektek, mindkettőnek más és más a célja. “Mi a megkötött szerződések alapján szállított gáz útvonalát diverzifikáljuk, és ehhez megvan mindenünk: a gáz, a piac, a szerződések és a partnerek, akik pénteken írták alá a részvényesi szerződést. A projekt előtt nyitott az út. Mind a Déli, mind az Északi Áramlatban van, illetve lesz gáz, amelyet régi szerződések alapján szállítunk, és lesz új gáz” – mondta Medvegyev.
Hangsúlyozat: a Nabucco célja ezzel szemben a szállítások forrásainak a diverzifikálása, de ehhez természetesen gázra van szükség.
Hangsúlyozta azonban: az Északi és a Déli Áramlatot, az ukrajnai gázszállítási rendszert és a minden mást összeszámolva potenciálisan még mindig hiány várható Európában, ha tovább akar lépni az atomerőművek leállítása és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése területén.
Közben szintén pénteken Viktor Janukovics ukrán államfő egy nemzetközi konferencián Jaltában javasolta, hogy a Déli Áramlat a Fekete-tenger helyett haladjon Ukrajnán át, a szárazföldön, ezzel 80 százalékkal csökkennének az építési költségei, amelyeknek kétharmadát a tengeri szakasz építése emészti fel.
Az Északi és a Déli Áramlat építésének egyik fő célja, hogy Oroszország Ukrajna elkerülésével tudjon gázt szállítani Európába, mivel jelenleg ott megy át a gázszállítások mintegy 80 százaléka, és Kijev többször megbízhatatlannak bizonyult, egészen odáig, hogy Ukrajna 2009 januárjában, amikor főleg ukrajnai belpolitikai okokból gázháborúba keveredett Moszkvával, leállította az Európának szóló szállításokat.
A Magyarországon is áthaladó Déli Áramlat építését 2013-ban szándékoznak megkezdeni, a vezeték üzembe helyezését 2015 végére tervezik. Végső kapacitása évi 63 milliárd köbméter lesz.

Akár ez is tetszhet