Írjon nekünk

Gazdaság

Eredménytelenek a fuvarozási engedélyek meghosszabításáról szóló lengyel-orosz tárgyalások

A megjelenés óta

-

Megállapodás nélkül végződtek szerda este azok a háromnapos tárgyalások, melyeket Varsóban a lengyel és az orosz közlekedési tárca képviselői tartottak a két ország területére szóló fuvarozási engedélyek meghosszabításáról. A kompromisszum hiánya mindkét oldalon az áruszállítás lényeges korlátozását okozta.

A varsói infrastrukturális és építészeti minisztériumban hétfő óta folytattak egyeztetéseket az Oroszország területén végzett lengyel fuvarozások idei évre szóló feltételeiről. A megbeszélések utolsó fázisát Jerzy Szmit lengyel infrastrukturális, valamit Nyikolaj Aszaul orosz közlekedési miniszterhelyettes részvételével tartották meg.

A lengyel fuvarozóknak kiadott tavalyi oroszországi engedélyek január végéig voltak érvényesek, az addig kiutazott szállítók február 15-ig hagyhatják el Oroszország területét. A fuvarozási engedélyek meghosszabbításának az az akadálya, hogy Oroszország tavaly decemberben megváltoztatta az 1996-ban aláírt, a két ország közötti fuvarozásokat szabályozó kormányközi szerződés végrehajtási szabályait. A módosított rendelkezések lényegesen kiterjesztették a harmadik országok számára végzett szállítások fogalmát, korlátozva ugyanakkor az ilyen fuvarokra kiadható engedélyek számát. A harmadik országból származó árunak Oroszország jelenleg többek között a lengyelországi székhelyű, de külföldi tulajdonú üzemekben gyártott cikkeket is tartja.

A varsói tárgyalások során a lengyel fél nem fogadta el az orosz tárca feltételeit, elutasítva többek között azt az elképzelést, hogy Oroszország a lengyel fuvarozók által használt logisztikai központokat ellenőrizhesse. A lengyel infrastrukturális miniszterhelyettes szerda este úgy nyilatkozott a lengyel újságíróknak: a jelenleg felajánlott orosz feltételek a lengyel fuvarozók 85 százalékát zárnák ki az oroszországi piacról. Emellett a javaslatok csak átmeneti megoldást jelentettek – mondta el Szmit – miközben Lengyelország egyértelmű, a fuvarozóknak stabil munkakörülményeket biztosító feltételeket várja el.

Az orosz küldöttség kilátásba helyezte: a moszkvai törvényhozás két hónapon belül módosít a Lengyelország szempontjából hátrányos jogon – számolt be Szmit. A következő kétoldalú egyeztetés időpontját egyelőre nem ismertették.

Lengyelország a mintegy 150 ezer bejegyzett fuvarozóval egyik vezető európai áruszállítónak számít. A regisztrált szállítók egyötöde Oroszország területén tevékeny.

Oroszország tavaly 250 ezer fuvarozási engedélyt állított ki a lengyel cégeknek, ezt a keretet az eddigi előzetes megállapodások értelmében 170-180 ezerre csökkentenék. A lengyel fuvarozók több százezer euróra becsülik az ágazat napi veszteségét, miután hétfőtől apadt a két ország közötti áruforgalom. A lengyel cégek már korábban – az uniós szankciók után meghirdetett 2014-es orosz ellenembargó következtében – csökkentették az oroszországi szállításokat.

Megosztás
Hirdetés
loading...
Hozzászólások

Gazdaság

Videó: új repülőteret kapott Rosztov-na-Donu

A megjelenés óta

-

Írta:

Látványos légi felvételeket készítettek Rosztov-na-Donu új nemzetközi repülőteréről. A Platov nemzetközi repülőteret várhatóan idén decemberben adják át.

A városban számos infrastrukturális beruházás zajlik a 2018-as labdarúgó-világbajnokság miatt.

 

Megosztás
Tovább olvasom

Gazdaság

Szentpéterváron tartottak tájékoztatót a Paksi Atomerőmű bővítéséről

A megjelenés óta

-

Írta:

A magyar Országos Atomenergia Hivatal (OAH) szakértője október 31-én a Roszatom Műszaki Akadémiájának szentpétervári részlegében tájékoztatót tartott a Paksi Atomerőmű 5. és 6. reaktorblokkjának tervezési követelményeiről.

A rendezvényt a Paks II. Atomerőmű építésében közvetlenül részt vevő orosz gépészeti, mérnöki és tervezőtársaságok szakemberei számára szervezték. A magyar felügyeleti szerv képviselője a nap folyamán tájékoztatta a résztvevőket a Magyarország területén érvényes nukleáris biztonsági szabályokról, a törvényi rendelkezések részleteiről és az atomerőművek kivitelezésének fő szabályairól.

„Egy nemzetközi szinten megvalósuló erőmű-építési beruházás legelején nagyon fontos megteremteni a kölcsönös egyetértést a folyamat összes résztvevője között” – mondta Szergej Fjodorov, a Roszatom Műszaki Akadémiájának atomenergetikai létesítményépítési kompetenciaközpontjának igazgatója. „Az ilyen rendezvényekre most nagyon nagy az igény, mert lehetővé teszik, hogy egy nemzetközi csapat jöhessen létre a projekt hatékony megvalósításának érdekében. Ezen a héten a Roszatom Műszaki Akadémiájának szentpétervári részlegébe látogatott egy magyar küldöttség, és nagyon számítunk a támogatásukra, arra, hogy lehetőségünk lesz még egy sor, hasonló szemináriumot megvalósítani más magyar szabályozó szervezetek képviselőinek részvételével” – hangsúlyozta Szergej Fjodorov.

„Különösen fontos, hogy az orosz fél még a munkák megkezdése előtt megismerje a magyarországi jogszabályi rendelkezéseket” – mondta Petőfi-Tóth Katalin, az OAH munkatársa.

„Ismertettem az atomerőmű-tervezésre és létesítésre vonatkozó legfontosabb magyar jogszabályi követelményeket, de ez valójában csak az első lépés az orosz szakemberek számára az ezen a területen érvényes magyarországi jogszabályok megismerése felé vezető úton” – hangsúlyozta Petőfi-Tóth Katalin.

A Roszatom Műszaki Akadémiájának szentpétervári részlegében már volt példa hasonló rendezvény sikeres lebonyolítására. 2017 májusában a Hanhikivi-1 atomerőmű tervezésében és építésében érintett tíz oroszországi vállalat több mint 200 képviselője gyűlt össze azon a szemináriumon, amelyen az atomlétesítmények használatának területén érvényes finnországi normákat és szabályokat ismertették a finn sugárvédelmi és nukleáris biztonsági hatóság (STUK) szakértői.

Megosztás
Tovább olvasom

Gazdaság

A Mol helyére lépne a Rosznyefty az INA horvát olajipari vállalatban

A megjelenés óta

-

Írta:

A Mol Nyrt. helyére lépne a Rosznyefty orosz olajvállalat, amennyiben a horvát kormány új stratégiai partnert keresne az INA horvát olajipari vállalatban – közölte Igor Secin, a Rosznyefty vezetője a Jutarnji List című horvát napilapnak szombaton.

Secin az interjúban kiemelte: “érdekelődnek a hatékony beruházások iránt a régióban”.
Az INA egy klasszikus kutatási, termelési és értékesítési vállalat – mondta, majd hozzátette: “a mi szempontunkból azonban két kulcsfontosságú tulajdona is van, a sziszeki és rijekai finomító”.

Kifejtette: tud arról, hogy a Mol szerint a sziszeki finomító nem kifizetődő és túl sok alkalmazottja van, de szerinte nem kell bezárni a finomítókat, amelyek egy modernizáció után fontos pozíciót tölthetnének be az európai kőolaj-feldolgozásban.

“Amennyiben a Rosznyefty belép az INA tulajdonosi struktúrájába, modernizálja a horvát vállalat üzemeit és azok képesek lesznek piaci keretek között jövedelmezően működni” – jelentette ki.

Szavai szerint a finomítók a Földközi-tenger térségében jelentős lehetőséggel bírnak logisztikai előnyük miatt. Ezért is fontolgatják annak lehetőségét, hogy megerősítsék jelenlétüket ezen a piacon – szögezte le. MTI

Megosztás
Tovább olvasom

#ukrán oktatási törvény

Hirdetés

Mi a véleménye?

Ön szerint Ukrajna visszavonja az oktatási törvényt?

Hirdetés

Facebook

Hirdetés

Népszerű